Fake followers, hur man hittar motivation och mål i mitt bolag

Ni ställde massor utav frågor på min Instagram om mitt yrke häromdagen så tänkte att jag skulle svara på några utav dom här i ett blogginlägg. Spännande va? Skulle vilja prata lite mer business med er, fast helst skulle jag nog vilja göra det genom att föreläsa om jag ska vara ärlig. Det känns mycket roligare än att blogga om det. Vad tror ni? Hade ni velat gå på det? Se det?

När du är på möten, vilka typer av människor träffar du i din bransch? Män, kvinnor, unga?
Det är väldigt olika men mest unga kvinnor skulle jag säga. Tror också att det är de unga kvinnorna som förstår branschen bäst om jag ska vara helt ärlig. Det är ju vi som konsumerar den allra mest. Har haft så många diskussioner med äldre män om influencer marketing och blir lika irriterad varje gång. Man tycker ju att framgångsrika affärssnubbar borde ha lite bättre koll.

Vad är det för mejl ni får hela tiden? Svarar ni på allt?
Det är allt möjligt. Samarbetsförfrågningar, inbjudningar, kampanjplaner, genomgång av designer jag gör med NA-KD etc.

Hur hittar man sin grej och gör det till sitt yrke?
Jag tror att så länge man verkligen brinner för något, tycker att det är kul och har mål så kan man gå hur långt som helst och även då hitta roliga och smarta sätt att tjäna pengar på sin hobby. Om man tycker att det man gör är roligt så är det också mycket enklare att jobba mycket vilket man måste för att komma någonstans.

Hur gör du med möten, samarbetspartners etc när du inte är i Sverige?
I make it work. Jag är verkligen en person som aldrig ser problem i saker och ting utan bara lösningar, lösningar, lösningar. Jag fokuserar aldrig på vad som kan gå fel utan jag lägger ner fokus på hur jag vill göra något. Problem stöter jag givetvis alltid på under vägens gång men då tar jag det då. Jag blir taggad och omotiverad om jag ska fokusera på eventuella motgångar och problem. Sen är jag självklart alltid street smart och ser risker i saker och ting. Men fokusera på lösningar, alltid.

Hur vet man att vilken influenser man ska jobba med och vad ska man tänka på som företag som vill jobba med mer influencer marketing?
Nummer 1. Stirra dig inte blind på hur många följare kontot har. Man ska absolut kolla på antalet följare hos influensern men det vikigaste är att kolla på följarsiffran i förhållande till antalet likes och kommentarer. Har influensern ett bra engagemang hos sina följare med andra ord? Detta kan man även kolla på Socialblade.com. Då är det bara att söka på Instagram eller Youtubekontot man är intresserad av för att se engagemang, likes, following per month etc. Där kan man också tydligt se om konton köper följare. Vilket allt fler och fler börjat göra. Tråkigt men sant.

Nummer 2. Man bör kika på är om influensern i fråga och ditt företag har samma målgrupp? En renodlat tränings och hälsokonto kanske inte är rätt konto för Nelly.com att jobba med om detta kontot endast postar träningsövningar och recept. Det kanske passar Nike bättre.

Nummer 3. Gör din research när du approchar influensern/ instagramkontot. Det värsta man vet som influencer är när man märker klart och tydligt att företaget inte alls har någon koll på vem man är eller vad man står för. Influencer marketing är en extremt personlig markandsföring. Det kommer bli allra bäst om företaget och influensern också har en personlig connection och att man gillar varandras produkter.

Hur fungerar det med samarbeten och hur får du samarbeten? Har du en manager som drar in jobb eller gör du sådant själv?
Det ser alltid lite olika ut. Oftast hör företaget självt av sig, alternativt en PR byrå som representerar företaget eller en influencer marketing byrå som fått ansvar för en kampanj och behöver hitta rätt influensers som kan göra jobbet. Och då får man ofta ett förslag på en kampanj/ aktivering företaget vill att man ska förmedla eller sälja för. Sedan förhandlas det gällande priser och posts och sedan skriver man kontrakt och kommer överens. Men ibland så hör även jag själv av mig till företag jag gillar och vill jobba med. Det är som sagt lite olika.

Hur ser en typisk vecka ut för dig?
Det är så svårt att säga för inte ens en dag är den andra lik. Men om jag ska ta en typisk dag så brukar jag alltid börja dagen med att planera/ skriva och publicera blogginlägg och instagraminlägg för dagen. Tar väl ca 2-3h beroende på om man måste fota något. Sedan kollar jag mejlen och svarar på mejlen där det finns allt ifrån uppdrag till samarbetsförfrågningar som man måste sortera bland. Det kan ta allt ifrån 1h-4h. På eftermiddagen brukar jag gilla att lägga mina möten. Så då kanske jag har ett möte som tar 1,5-2h. Och kvällstid/ sen eftermiddag brukar det bli mer fokus på sociala medierna, kanske svarar på Insta DM’s, kommentarer på bloggen eller skriver ytterligare ett blogginlägg eller publicerar en till Instagrampost eller Instagramstory.

Sköter du alltid business relaterat själv?
Jag sköter det mesta själv. Men inte ekonomin och så har jag börjat lämna ifrån mig kanske 30-40 % av mejlinkorgen. Men det är svårt när man är lite utav ett kontrollfreak.

Investerar du pengar på aktiver, fonder osv?
Jag har precis börjat göra det. Men jag har ärligt talat skit dålig koll på det. Så ska verkligen försöka lära mig mer. För det är så intressant och så viktigt att förvalta sina pengar.

Vad är ditt nästa stora mål i ditt bolag?
Har ett omsättningsmål för det här året som jag håller på att försöka nå just nu, och det är vääääldigt nära. Sedan vill jag verkligen anställa någon nästa år förhoppningsvis.

Hur gör du för att hålla dit motiverad att jobba när du har dåliga dagar?
Jag älskar mitt jobb så ärligt talat är det sällan att jag har en sån dålig dag att jag bara, nä nu skiter jag i jobbet. Det kan snarare vara jobbet som kan få mig på bra humör. Men låt säga att jag har en riktigt dålig dag och att det går ut över jobbet, ja då försöker jag typ acceptera det, göra det absolut viktigaste och sedan ta halva dagen off och göra något annat och börja om på ny kula dagen efter. Och det är ju en helt otrolig frihetskänsla att jag faktiskt har möjligheten att göra så. Men jag tycker att fler arbetsgivare borde tänka likadant. Istället för att Lisa ska komma till jobbet och vara på dåligt humör och dra ner hela kontoret så kanske det är bättre att komma in en timme senare.

Vad är det mest påfrestande med ditt jobb?
Att det sällan känns som att man faktiskt är ledig. Och att man sällan kan vara helt ledig. Då kanske många tänker men hallå det är väl bara att ta en vecka ledigt, inte kommer folk sluta följa dig på Instagram för det. Och nä det tror väl inte jag heller. Men gör inte jag jobbet, gör ingen annan det heller. Och det är en stressig känsla. Sen är det också jobbigt att hela tiden känna att man vill vara nytänkande och aktuell för att underhålla sina följare. Det sätter en press på en.

Hur går det till från kontakt till färdig idé? Gör ni en utvärdering av samarbetet?
När man kommit överens om pris och antal post så får man oftast en brief/ kampanjplan på vad företaget vill få ut av samarbetet och ungefär vad de vill ha med i marknadsföringen. Ett företag kanske endast vill driva försäljning medan ett annat vill fokusera mer på att få fler att lära känna företaget/ produkten de säljer. Därefter går man igenom ungefär vad som ska göras i varje nedslag, första nedslaget kanske fokus ligger på att berätta att jag börjat använda produkten, andra nedslaget vad jag tycker om produkten och hur jag använder det i vardagen och tredje nedslaget delar man en rabattkod till sina följare. När samarbetet är slut så gör man en utvärdering, hur mycket sålde vi för, hur många klickade på länken, vad kan vi göra bättre nästa gång etc.

Tappar du någonsin drivet som egen företagare? Isf tips på att hitta det igen?
Det är väldigt sällan jag känner mig omotiverad och gör jag det brukar jag faktiskt ge mig ut och resa, det ger mig alltid glöd och inspiration eftersom att jag älskar att testa restauranger och caféer och berätta om dem för er. Jag blir också väldigt inspirerad stilmässigt och kreativt när jag får ett miljöombyte så det tror jag är viktigt. Testa något nytt, något annorlunda och se hur det går. Och försök hela tiden fokusera på det stora målet. Vad är det du vill uppnå egentligen? Vart är du påväg? Fokusera på det.

Är det svårt att skapa creative content eller vart får du dina idéer ifrån?
Ibland absolut, men lite som jag sa ovan, då försöker jag se till att ge mig själv ett miljöombyte eller en dag att samla kraft och energi och leta inspiration.

Vem tar dina bilder?
Alla möjliga, mamma, främlingar, kompisar…

Är du helt självlärd inom sociala medier och att skapa content och sådant eller har du fått någon hjälp?
Ja, jag är helt självlärd. Jag har ärligt talat inte fått hjälp av någon. Hade ett möte en gång som jag själv kallade in till då jag gärna ville lära mig lite mer om hur google analytics funkar. Men utöver det har jag lärt mig allt själv, allt. Har inte haft någon mentor som kunnat vägleda mig eller hjälpa mig utan har bara fått lära mig saker själv genom att göra, och genom att göra fel och lära mig utav det.

Hur tänker du till när det kommer till att sticka ut bland alla andra influensers som finns där ute?
Att det är otroligt viktigt. Speciellt idag med tanke på hur många influensers det finns där ute. Hitta din grej och kör på det för har du gjort det så är det mycket enklare att hitta tillbaka så fort du känner dig lite vilse vilket man lätt kan göra i den här branschen. Och det gäller ju vilken bransch som helst egentligen, ha en tydlig usp, vad som gör dig speciell, dig unik och dig annorlunda jämfört med alla andra. Har du det och kan du behärska det så kommer du gå långt.

30 gillar

Kommentarer (1)

  • mimmi

    |

    Hur känner du och dina kollegor om att instagram tagit bort activity-sidan? Minskar det inte räckvidden?

    Reply

Lämna en kommentar

Kategorier

Arkiv

Sociala kanaler