Att ersätta tårtbitarna med mat…

VARNING FÖR TRIGGERS…. ifall ni är känsliga.…..

Jag har lyssnat på Fredagspodden på mina morgonpromenader runt Djurgården de senaste veckorna och de har skildrat relationer och livet lite som en tårta i deras senaste avsnitt. Om någon är otrogen försvinner en bit av tårtan som aldrig mer kommer komma tillbaka men om man ska komma över det så måste tårtbiten ersättas av något annat för att det ska funka. Och livet är likadant. Ska du sluta dricka, måste du oftast ersätta det med något annat, som att börja träna. Man slutar med en dålig vana och börjar med en ny, bra.

Och just det här med att ersätta tårtbitarna med något annat är precis vad jag har gjort på senaste tiden. Jag har som jag skrev tidigare känt mig otroligt ensam och uttråkad och trött denna veckan. Och ersatt alla dessa känslor och tid med mat. Jag gör ofta det. Tröstäter. Och jag mår verkligen inte bra av det. Så därför undrar jag om ni har tips på vad jag kan göra istället? Vad jag kan ersätta de där uppätna tårtbitarna med istället för mat?

Jag har ju som ni vet försökt tagit det mycket mer lugnt på senaste. Välja mina tillfällen, middagar ute och glas vin noga. Och det har absolut gjort mig mindre stressad och lugn och harmonisk men det har istället gjort att jag tycker lite synd om mig själv för att jag spenderar så många kvällar hemma själv framför tvn så att jag börjat äta mycket, mycket mer. Och nu har jag kommit till en punkt där jag känner att det inte heller funkar.

Så nu är jag bara helt sådär.. Vad kan jag göra istället för att äta när jag känner mig uttråkad och ensam? Jag brukar ta promenader och det hjälper, men ibland är jag alldeles för trött och slut för att orka det. Vad kan jag göra då? Ni brukar alltid ha så mycket bra tips och trix. Så kan ni inte dela med er?

97 gillar

Kommentarer (32)

  • Rebecka

    |

    Hej! Jag brukar testa kläder och sätta ihop olika outfits när jag är uttråkad!

    Reply

  • Matilda

    |

    Men jaaa är exakt samma har jag tråkigt så äter jag man ba snälla gör nåt annat än att äta.. såå när du fått bra tips på vad man kan göra istället för att äta när man har tråkigt är inte ens hungrig msn äter ändå såå skriv ett inlägg!! Help a girl out!!!

    Reply

  • Mj

    |

    Förstår precis Vad du menar, känner likadant ibland. Läs böcker, lyssna på poddar. Städa och rensa tycket jag är avkopplande/tidsfördrivande. Laga mat efter recept och slösa tid på det istället för att bara slänga ihop något snabb. ät ordentligt när du äter frukost, lunch & middag, äter man för lite så du blir hungrig snabbt igen. Ta ett tugggummi när du är sugen på att äta något, det brukar fungera för mig. Ha mycket frukt hemma, nötter, riskakor mm. Köp små påsar godis, chips och choklad när du väl köper sånt, har man stora påsar är det lätt att trycka i sig hela utan att man tänker på det 😂 Haha

    Jag tror på att äta det man är sugen på när man är sugen och inte på bestämda dagar. Hellre lite godis 2 dagar i veckan än 1kg på lördagar.

    Reply

    • Johanna

      |

      + 1 på rensa! 😂

      Reply

  • Sofia

    |

    Så himla himla bra och starkt att du delar med dig av detta, för tror att det är så vanligt men att ingen vågar prata om det för att det är så skamligt att äta ”fel” osv, alla vill verka perfekta i en värld med människor som bara är komplexa. Så så viktigt, tack tack tack! Tyckte detta var så fint, att du inte gjorde en grej av det heller utan att ”såhär blir det ibland, helt naturligt men inte så bra”. Grym är du

    Reply

  • Amanda

    |

    När jag är trött men speciellt uttråkad så brukar jag ta det som ett tillfälle då jag kan lära mig något nytt! Finns tuuusentals videos på youtube där man kan lära sig något nytt, brukar ibland kolla TED Talks, sök bara på Ted talks, eller kollar Discovery Channel, eller national geographic haha, sen är fet roligt att kolla på olika fall eller mysterium!

    Reply

    • Frida

      |

      Gör samma sak!! Man kan lära sig om vad som! Känns då Inte som att man ” inte gör någonting” utan man lär sig ändå något!

      Reply

  • Matilda

    |

    Sjukt bra och viktigt att du skriver om detta!! Jag upplever ibland samma sak, och något jag tycker hjälper är att dricka citronvatten! Det är iof något drickbart men tänker att det är ”bättre” än att äta något iallafall!

    Reply

  • Matilda

    |

    Vänta 30-40 min innan du äter något (om det inte är huvudmål vill säga), oftast är man inte sugen längre efter denna tid eftersom det egentligen inte handlade om att man var sugen utan bara uttråkad. Är du fortfarande sugen bestäm hur mycket du ska äta innan och nöj dig efter det. Försök heller inte göra så stor grej av mat, om man tänker mycket på mat speciellt onyttig blir man också mer sugen på det (som med allt annat som är ”förbjudet”).

    Reply

  • Kornelia

    |

    Gör listor!! Jag själv älskar det då jag är ett planerings freak hehe! Listor på vad man kan äta i veckan.. vad man ska göra- kalender, vad man ska ha på sig i veckan osv… 😘

    Reply

  • Emma

    |

    Jag går och lägger mig. Sover bort en timme eller två. Vaknar piggare och den såkallade hungern är väck.. 😉

    Reply

  • Lollo

    |

    Investera i en hobby som är bara för dig. Jag älskar böcker, har du läst After serien av Anna Todd?! Böcker var min utväg från verkligheten. Måla kanske? Eller kolla upp några sommarkurser inom något intressant ämne. Djupdyk i något med huvudet före och testa något nytt. Detta klarar du Hanna! Jag tror på dig!

    Reply

  • Maja

    |

    Ring en släkting. Ha hemma-spa. Gå en matlagningskurs. Laga matlådor & snacks att ha i frysen tex halloumi-linsgryta eller Ebba Von Sydows kokosbars, gör en stor smoothie/juice att ha i flaska i kylen. Sånt tycker jag är avkopplande att pyssla med och det är så värt att ha i vardagen sedan.

    Reply

  • Clara

    |

    Är exakt likadan. Jag brukar lyssna på pod och göra något annat samtidigt, t.ex. spela soduko på telefonen eller i en bok, eller typ lägga patiens. Jag tycker det funkar för då måste hjärnan fokusera både på podden och det andra du gör, och då ”glömmer jag bort” att jag vill äta. Eller tex medan jag kollar på serier brukar jag antingen dricka vatten med citron, eller spela soduko på telefonen. På så vis gör jag liksom något fastän jag inte gör något haha. Testa det!!

    Reply

  • Elina

    |

    Lär dig ett nytt språk. Kan rekommendera duolingo.com 🙂

    Reply

  • Lovisa

    |

    Jag känner liknande på det sättet att man kanske känner sig lite vilsen i sig själv. Man försöker hitta vad som fungerar för en själv i vardagen och då behöver man finna en balans mellan allt. Ett tips är att läsa ”Hjärnstark”, boken som tar upp hur bra träning är både för psyket och fysiskt. Du får en tankeställare från den och hur träning påverkar koncentrationsförmågan och de positiva tankegångarna du får från träning/rörelse.
    Jag går även på kostschema som är roande för min kropp och psyke. Då får man inköpslistor en vecka innan och behöver då inte själv tänka på vad du ska äta varje dag. Man kan ju gå på scheman bara en månad eller två, för att få ordning.

    Kram!

    Reply

  • Erica

    |

    Vet inte om det funkar för alla och jag själv gör det inte alltid men iallafall. Jag brukar äta is, låter lite konstigt kanske och absolut inte något för alla men man får äta utan att ”äta”. Löser ju inte problemet med att äta när man är uttråkad men ändå ett steg på vägen mot att sluta äta onödiga saker

    Reply

  • Carro

    |

    Gör nyttiga snacks så kan du äta med gott samvete. Exempelvis grönkålschips, proteinpudding med banan, morotsstavar med yoghurtdipp etc. oftast vill man ju bara ha något att knapra på och då funkar ju i princip vad som helst så det kan lika gärna få vara nyttigt 🙂 samt en stor kopp te! Sedan, borsta tänderna relativt tidigt så försvinner suget oftast.

    Reply

  • Sofi

    |

    Jag brukar göra en kopp te (ofta yogi-te för att det är lite som en present varje gång man öppnar och får läsa citatet), tända ljus, sätta på lite bra musik och försöka lägga ifrån mig telefonen. Fixa och greja men mina växter, ta en liten promenad eller bara dra fram yogamattan och stretcha lite.

    Reply

  • Cecilia

    |

    Hej Hanna! Jag brukar sätta mig med min bullet journal eller en målarbok för färglägga. Så kallad mindfullness som precis som promenader får en att slappna av och organisera tankar i huvudet. Köp lite finare färgpennor från akademibokhandeln och en av Hanna Karlzons målarböcker, så ska du se att tiden själv kanske inte blir lika ångestfylld. Kram!

    Reply

    • Jenny

      |

      Hej!!! Efter din kommentar har jag nu beställt hem en målarbok från just Hanna karlzon då jag gärna själv tar till mat när jag är stressad, uttråkad eller bara rastlös.
      Tack!

      Reply

  • Hannas krypin

    |

    Det är så svårt det där med att inte äta när man är ensam. Mina tips blir att läsa böcker, städa. Kanske skaffa en kreativ hobby. Sätt på ett träningsprogram på youtube och riv av ett pass. Eller varför inte meditera.

    Reply

  • Nina

    |

    Nummer 1: Köp aldrig hem sötsaker! Jag köper bara om jag ska äta något gott tillsammans med en vän. Aldrig ensam. Om det finns mat och speciellt onyttig mat hemma är det vääldigt lätt hänt att man äter det när man är uttråkad. Nummer 2: Försök undvika att sätta dig i situationer där du känner dig ensam och uttråkad. Nån typ av hobby hade kanske varit det allra bästa för att man ska lämna hemmet och få något annat att tänka på. T.ex. håller jag själv på med hästar. Är jag uttråkad kan jag alltid ta mig till stallet. Hitta något kul som tar dig bort från lägenheten så kommer du inte känna dig uttråkad lika ofta när du väl är hemma!

    Reply

  • Malin

    |

    Grymt att du delar och att du är så medveten. Och att du lyssnar in och reagerar. Detta är kanske inte det roligaste tipset att höra. Men ofta finns det något bakom allt. Behöver inte vara något stort. Men en grej kanske kan vara att fundera på vad som händer när du är rastlös/uttråkad och kanske behöver du vara det, klart. Att stanna upp och vara i det. Att bara tillsätta saker/distrahera sig gör att vi missar delar av oss själva. Oftast är att möta en ångest eller liknande det som gör att vi kommer vidare. Kanske kan en sak vara att stanna upp i den där uttråkade känslan och fundera på vad du egentligen behöver? 🙂

    När jag kommit in i känslor av rastlöshet och liknande det du beskriver, så är det ofta mitt undermedvetna som försöker trycka undan ngt, och jag agerar på det genom att ”fly”, istället för att lyssna in mig själv. Inte alltid lätt eller skönt att stanna upp och lyssna in mig själv men det utvecklar mig själv hela tiden. Ofta vill den känslan säga oss något. Kanske kan den lära dig något nytt? <3

    Ps. Sen är det såklart mer än okej att det blir sådär ibland så som du så fint uttrycker. <3

    Reply

  • Katarina

    |

    Asså Hanna! Har exakt samma grej. Trodde först att det handlar om att jag inte ätit tillräckligt under dagarna och det är det folk säger till mig om jag berättar att jag ej kan sluta småäta om kvällarna. Men det är inte det. Spelar ingen roll om jag e övermätt. Vet ifasen vad som hjälper ärligt talat. Behöver lika mycket tips jag, men de gånger jag kunnat avstå från massa ätande på kvällar är när jag har sällskap. Behöver inte vara kille, bara en vän eller familjemedlem. Äter inte de på kvällen, varför ska jag? Då äter man middag, säger godnatt och somnar. Sen kan det hjälpa att dricka något istället. Något som tar lång tid. Typ te eller koffeinfritt kaffe på kvällen. Och endast detta, inget litet ätbart till, för då blir det lätt 10st av det ätbara istället. Gör drycken till ”huvudkälla”. Tack för att du öppnar upp dig och får en att känna sig mindre ensam!

    Reply

  • Elin

    |

    Hej Hanna!

    Så sjukt fint, bra och starkt att du vågar skriva detta. Jag har själv haft liknande problem och därför kommer nu ett väldigt långt svar, men det är ett viktigt ämne och jag kan tänka mig att flera läser kommentarerna.

    Jag ser att mycket handlar om att ersätta ätningen med andra saker, men om problemet är värre än så, så krävs i min mening djupare förståelse och förmågan att kunna vara hemma själv i en vecka i streck och ändå inte utsätta sin kropp för ohälsosamma beteendet, även om man är uttråkad osv.

    Varför tröstäter vi/hetsäter vi?
    Vi får från en tidig ålder lära oss att alla våra destruktiva/dåliga beteendet har en djupare mening och anledning. Som att ätstörningar, beroenden, mentala sjukdomar alltid är en direkt följd av något trauma eller annat känslomässigt. För många är det så, men för många av oss andra så har inte något djupt traumatiskt hänt. Anledningen kan vara just att man är hemma själv och är uttråkad, det behöver inte vara djupare än så. Det är sen vanligt att hetsätningen/svältet/beteendet i sig själv skapar olycka/ångest i livet och man är fast i en destruktiv bubbla.

    Hetsätning/tröstätning just beror i sådana fall oftast på någon eller båda av de två anledningarna nedan:

    1) man svälter sig själv/äter alldeles för lite för att man ex. bantar och kroppens naturliga svar på det är att vid något tillfälle rädda kroppen från svält genom extremt mycket mat. Efter det får man dåligt samvete, äter för lite igen och det leder till en till omgång av hetsätning.
    En destruktiv vana har skapats.

    2) Av någon anledning så äter man för mycket flera gånger (t.ex hemma själv, uttråkad). Till en början är det inget okontrollerbart över det, utan det händer bara. Det sker mer frekvent och tillslut blir beteendet okontrollerat och en destruktiv vana har skapats. (vet inte om just du kommit till denna punkt men fortsätt gärna läsa ändå för att se poängen)

    Detta inlärda beteendet som skapats sitter i den del av vår hjärna som är tusentals år gammal. Den som fortfarande är kvar på savannen och varnar oss för livsfara. Därför känns sensationen/känslan som får oss att vilja (hets/tröst)äta, fast att man inte behöver mer mat, så otroligt stark och överväldigande.

    Den del av oss som har planer, mål och ambitioner, som vet att vi förtjänar bättre, som inte vill hetsäta eller svälta för att den vet att kroppen tar stryk av det – det är en annan del av hjärnan. Det är ”jaget”, där du har känslor och tänker.

    Första delen till att bli fri är att FÖRSTÅ att det inte är JAG/DU som vill äta alldeles för mycket till den punkt att man mår illa eller mår dåligt. Det är den gamla/djuriska delen av hjärnan som tror att du måste göra det för att överleva eller för att må bra. Förstå det och separera DIG SJÄLV från begäret. Det är inte DU som vill göra så, det är en gammal del i din hjärna. DU vet att du inte behöver hets/tröstäta för att överleva eller må bättre. Det som är mest intressant och förstärkande är att den delen i hjärnan där begäret väcks INTE styr över vår kropp/handlingar. Den delen av hjärnan kan inte få dig att ställa dig upp från soffan och gå till kylskåpet. Det är ”jaget” – den moderna delen av hjärnan som styr det. DU/JAG kan alltså välja om vi ska svara på begäret eller inte. Förstå att du har makten att bestämma och förstå att känslan är extremt stark, det är samma del av hjärnan som inte får oss att ställa oss mitt på motorvägen men i detta fall vet vår smarta och moderna hjärna att vi inte svälter mitt i öknen. Vi är hemma, vi har det bra och vi behöver inte den mängden mat för att fortsätta leva/ må bättre.

    ——

    Den andra delen som hjälpt mig är att SLUTA banta/dieta. Jag äter i princip bara hälsosamt och har knappt sug för näringsfattig mat. Detta är inte bantning eller en diet, utan en livsstil som är helt naturlig. Äter väldigt balanserat, (kolhydrater, protein, bra fetter osv. Utesluter inget!) och TILLRÄCKLIGT.

    Vi (samhället) måste ändra vår syn på mat – mat som gör en smal, mat som gör en tjock, ätardagar, deff-dagar. Nyttig på vardarna, ÄTARDAG på lördag. NEEEJ. Mat är till för att ge dig energi så att du kan göra andra saker – vara med vänner, träna, leka, bada, skratta, läsa, sjunga. Mat ska inte ätas för att du ska se ut på ett sätt eller ett annat. Så fort man börjar äta och leva för att ta hand om sitt inre så följer allt annat med på vägen. Till en början kan det kännas läskigt att äta flera gånger per dag med mellanmål och att känna sig mätt osv, som en rädsla som sitter i att man kommer gå upp i vikt eller att man gör fel. Det händer inte om man äter näringsrik och bra mat för kroppen. Tro mig. Det tar lite tid att bli bekväm, men efter ett tag förstår man hur mycket bättre man mår på insidan och hur utsidan svarar på det. Man får ett lyster inifrån ut, man tar hand som sig själv och det märks för en själv och för andra. Man får en kropp som är hälsosam psykiskt och fysiskt. Att blanda detta med styrketräning och träning överhuvudtaget är guld. Det är endorfiner som exploderar ut i kroppen vilket känns helst magiskt.

    Hoppas verkligen att mitt svar kan hjälpa dig och de som läser detta. Tro aldrig på kommentaren att man inte kan bli frisk från ätstörningar eller få bort destruktiva vanor, det kan man!! Anledningen till varför jag skriver ett så långt svar och framförallt att detta är viktigt även om man inte varje dag lider av hetsätning, är för att det är viktigt att känna tillit för sig själv. Att veta att man kan vara hemma och slappa i flera dagar utan riskera att tappa kontrollen och överäta (på ett destruktivt sätt). Man ska inte behöva sätta sig och måla eller göra situps för att inte gå till kylskåpet och äta, det behovet behöver inte finnas om man jobbar på sitt tankesätt. Att vara fri och ha full tillit för sig själv är den mest befriande känsla som finns!

    (Nu blev detta ett svar till någon som kanske har det mer problematiskt än dig. Oavsett hur påtagligt detta problem är i ens liv, så kan man kanske få sig en tankeställare om hur man ser på kost allmänt).

    Kram ❤️

    Reply

    • Sarah

      |

      Måste bara säga, wow vilket otroligt svar!! Jag lärde mig mycket och kommer verkligen att ta med mig det. Önskar jag hade fått läsa detta när jag själv hade problem. Men väldigt fint, engagerat och lärorikt svar! Otroligt viktigt!!

      Reply

  • Micaela

    |

    Jag brukar måla i målarböcker när jag är uttråkad och ha tvn på i bakgrunden så jag inte känner mig ensam. Såg att någon annan skrivit att det finns fina målarböcker på akademibokhandeln och det gör det verkligen! Dom har bra pennor också 🙂

    Annars har jag en kurs som jag pluggar på distans. Så jag pluggar inredning när jag har tid över också.

    Så för mig funkar det att kombinera dom två, det ena som bara får mig att slappna av och det andra som gör att jag tar mig framåt i livet. För när jag bara målar i målarboken så kan det kännas som att jag ”slösar” bort tid på något som jag inte utvecklas av.

    PS. Jag lyssnar på er podd när den kommer ut också medans jag målar.

    Kram!

    Reply

  • Rebecca

    |

    Jag har ett tips då som jag verkligen tror skulle passa dig! Jag köpte hem en keyboard och när jag bara vill vara hemma och ta det lugnt så kan jag sitta och spela piano i timmar. Tiden bara rusar förbi när man får feeling! Och man får inte alls ångest som man kan få när man ligger på soffan framför tvn en hel kväll. En keyboard kan man också fälla ihop och ställa in i garderoben, så det tar inte mycket plats heller. Tänkte att det lär passa dig med eftersom du har berättat att du började spela piano igen och kände dig harmonisk då när du var i LA!

    Reply

  • Sofia

    |

    Vet hur du känner! Som alla andra säger, promenader, hemma-spa, läsa böcker… jag brukar ligga på spikmatta och lyssna på podd eller ringa någon som man sällan ringer (för mig typ farmor, mormor). Puss o kram!

    Reply

  • Cornelia

    |

    Jag skulle föreslå att gå på ett hejdundrandes pass. Inget gym utan ett pass, där ni är flera stycken som kämpar att djävulshornen växer ut i pannan på er 💃🏼 Ibland känner man bara ”uuhhh, jag orkar verkligen inte träna idag” men helt ärligt: man ångrar ALDRIG ett träningspass. Träning, framförallt hård träning där man tar ut sig gör så otroligt mycket för kroppen – framförallt huvudet. Så jag säger: PROVA det iaf! 💖

    Reply

Lämna en kommentar

Kategorier

Arkiv

Sociala kanaler