Så blir du av med sötsuget!

UNDVIK LÄSA DETTA INLÄGG OM DU ÄR KÄNSLIG MOT TRIGGERS OCH ANDRAS SOCKER-INTAG OCH MATVANOR GÖR DIG TRIGGAD

Mina bästa tips för att motverka sötsuget:

Innan du börjar läsa mina tips så måste du lära känna ditt sötsug. Vilket du enklast gör genom att anteckna vad och när du äter under en veckas tid. När behöver du något sött? Och när känner du dig nöjd efter en måltid och vad åt du då? Äter du alltid något sött kl 16 kanske du behöver äta ett större mellanmål kl 15 etc. Äter du något sött när du känner dig lite nere? (VERKLIGEN JAG) Ja, då kanske behöver du jobba med att hantera dina känslor bättre. Var du mätt och glad en hel dag utan sötsug? Fortsätt ät som då!

Ett jättegott och enkelt mellanmål att göra om man är sötsugen recept här (klick!)

Andra tips:

Ät regelbundet med mellanmål. Håller du blodsockret jämnt och stabilt så är det lättare att klara sig från sötsug. Jag har hört att den gyllene regeln är att inte låta de gå över 4 timmar mellan måltiderna.

Ha inga sötsaker och onyttigheter hemma. Detta är typ ett av mina bästa tips och såhär gör jag alltid jag. Däremot blir det lite jobbigt för när det väl finns något hemma så får jag istället för mig att jag måste äta upp det. Vilket inte heller är speciellt hälsosamt.

Borsta tänderna tidigt på kvällen. När du borstat tänderna krävs det mycket för att du ska bi sötsugen.

Lättare att avstå helt än att ta en bit av något. Så är du sugen på choklad eller något sött. Drick te, eller ät ett äpple med kanel istället. Ta inte en bit och tro att du kommer nöja dig med det. Det är bättre att avstå helt.

 

Försök att komma igång med träningen. Det är mycket lättare att avstå onyttigheter som godis och skräpmat när man tränar. Känns som att kroppen verkligen vill ha bra mat och nyttigheter då.

Håll dig aktiv och gör saker. Som att städa, gå en promenad, träna el liknande. Är man uttråkad eller har långtråkigt så är det lätt att man äter för att ha något att göra. Ofta tänker man inte ens på att man äter och vad man stoppar i sig.

Undvik stress. Stresshormon aktiverar hungersignaler som är inriktade på sött, vilket gör det svårare att motstå sötsaker när man är uppe i varv.

Drick när du är sötsugen. För ofta är man inte ens sötsugen, många gånge ärr man bara törstig. Så drick ett eller två glas vatten istället för att falla i sockerfällan.

Bra mellanmål är A och O. Keso med bär och nötter, bananpannkakor, äpple med kanel, en smoothie etc. Annan mat som motverkar sötsug: Avokado, sötpotatis, kanel, grönt te, tomat och lök. En bra och snabb liten sallad du därför kan göra om du är sötsugen är tomat, flingsalt, olivolja och lök.

Bra tips? Hade ni kanske velat köra en utmaning nu när vi går in i februari och jag behöver ett nytt mål för mina 28 days challenges? Helt utan socker en månad. Jag har aldrig gjort det. Men skulle faktiskt vilja testa för att se om jag märker någon skillnad.

28 gillar

Kommentarer (9)

  • Jasmine

    |

    GRYMMA tips verkligen!
    För mig funkar det att dricka en smoothie med goa bär i bara, blir aldrig sötsugen sen jag började med det ☺️ Unnar mig dock chips på helgen hehe.. men det är salt inte sött!

    Reply

  • Frida

    |

    Bra tips!
    Kanon med text innan ”varning” typ så alla som ej vill/ska läsa etc kan avstå och därmed inte kommentera massa hat efter…..
    Men kan du berätta mer om din kosthållning du nämnt nu som mål osv under 2019?? Och göra på liknande vis kanske med varning innan eller nått så slipper du ju negativa kommentarer och bara får feedback från de som tänker lika som du/ VILL ha dina tips/motivation?
    Kram kram

    Reply

  • Ronja

    |

    Tycker de är synd Hanna att du måste för varna innan vad ditt inlägg ska handla om. Folk borde veta hur viktigt de är med träning och äta RÄTT! De handlar fan inte bara om man ser ut! De fattar väl förfan en 5 åring! Nä ja är så trött på människor som trycker ner eller stör sig på människor som tränar och vill ha en hälsosam livstid. De är så jävla viktigt. Du har en kropp och ett liv ta vara på de gott folk. GO dig Hanna mera såna inlägg🙌🏼👌🏼

    Reply

  • Amanda

    |

    Super tips! Insåg precis att jag blir ofta cola sugen vid lunch, och sen godis sugen vid 15-16 när jag sitter i bilen hem. Lätt att gotta lite chocklad påvägen hem från jobbet (pendlar ca 1h) så jag är på februari utmaningen! Ska försöka dricka mer vatten, mer vatten innan lunchen så jag inte blir cola sugen, och byta ut chockaden mot en frukt och vatten i bilen påväg hem! 😃

    Reply

    • Hanna Friberg

      |

      Det är så bra att analysera sig själv och sitt beteende så!

      Reply

  • Cornelia

    |

    Så bra inlägg! Jag är lätt på att köra en utmaning tillsammans med dig nästa månad, hit me girl🌟

    Reply

  • Jenny

    |

    Jag har kört sockerfritt helt och hållet i 27 dagar nu. Inte pga vikt eller så utan för att socker triggar inflammationer i kroppen och i mitt fall har det gjort att jag fått akne. Nu är den som bortblåst. Helt otroligt! Och mår så himla mycket bättre i mig själv. Och nu menar jag inte att jag bara struntat i sötsaker, utan jag har eliminerat ALL socker. All mat som tex vitt ris, som omvandlas till socker i magen och står det att en produkt innehåller socker så har den inte fått följa med hem. Väldigt strikt, men som sagt kroppen mår BRA.

    Kram!! Du är grym.

    Reply

  • Daniella

    |

    Helt apropå något helt annat som inte har något med ditt inlägg att göra men måste bara fråga vad ditt bord (matsalsbord) är ifrån Med vänlig hälsning
    Daniella

    Reply

  • Lovisa

    |

    Får du någonsin ångest efter att du ätit något onyttigt? Jag får alltid extrem ångest efter jag ätit nåt onyttigt, både typ godis/sötsaker men även typ pasta osv… Försöker att undvika att äta det som ger mig ångest men ibland är det svårt. Har du något tips hur man kan tänka i såna situationer?

    Reply

Lämna en kommentar

Kategorier

Arkiv

Sociala kanaler