Så här ser en vanlig jobb-dag ut

Det verkar som de flesta av er vill veta lite mer om vad jag gör på dagarna, hur mitt arbete ser ut. Har som sagt inte delat så mycket av hur jag jobbar, och många verkar tro att vi influencers inte gör så mycket, utan att vi tillbringar våra dagar med att hänga med vänner, käka lunch, träna och slänga upp en bild på Instagram i förbi farten. Men tror många av er skulle bli förvånade om ni fick hänga med under en intensiv arbetsvecka.

Att vara sin egen, att ha sitt egna företag, innebär många fördelar och är väldigt roligt, men det finns också en annan sida. Som egen är du aldrig riktigt ledig. Det finns alltid något du kan göra, något du kan göra bättre osv. Du har också en press på dig att hela tiden se till att du har tillräckligt med jobb så pengar kommer in till hyra osv. Det är ganska tufft att ha ett eget företag, och du ska vara kunnig inom så många olika områden. Allt hänger på dig själv och det är många beslut att fatta dagligen, vilket i sig kan vara ganska pressande.

Dock överväger fördelarna. Det är fritt att jobba som jag gör. Det är en enorm frihet att jag kan jobba var än jag befinner mig. Självklart måste jag finnas på plats och har många möten osv som jag måste anpassa mig efter, men med bra planering har jag en enorm frihet, vilket betyder så mycket för mig.

Såsom jag jobbar är ingen dag den andra lik. Händer mycket olika saker hela tiden, men vissa saker är återkommande från dag till dag.

Jag kan beskriva hur mina veckor här i Los Angeles sett ut.

Jag har vaknat och gått upp jätte tidigt för att kunna hålla kontakt med samarbetspartners hemma i Sverige. Vid 05.00-06.00 tiden har jag haft skype möte tex med NA-KD som jag tar fram kollektioner tillsammans med. Kan beskriva i ett separat inlägg hur hela processen från idé till färdigt plagg går till. Nu är vi redan en bra bit på väg med min nästa kollektion som kommer i vår. Partykollektionen har alltså ej hunnit släppas innan vi är igång med nästa. Nu går vi igenom detaljer, färger etc på de olika stylesen som jag kanske inte är riktigt nöjd med, vi gör massa ändringar och justeringar där det behövs. Detta bollande fram och tillbaka innan färdigt plagg tar så mycket mer tid än vad man kan tro. Ett viktigt arbete dock så att slutresultatet blir vad man tänkt sig. En rolig process att få se sina idéer bli till verklighet.

Efter mina morgonmöten, brukar jag försöka hinna med att göra en hike, träna med min PT eller göra något annat ansträngande. Det är så viktigt att jag rör på mig för att jag ska må bra och orka med allt.

Väl hemma igen tar jag tag i mejlkorgen och besvarar alla mejl, går igenom förfrågningar om samarbeten, går igenom avtal, ser till att få ordning på alla kvitton/fakturor etc som behövs till bokföringen, fakturerar företag. En massa kontorsarbeten alltså.

Har också pågående jobb och kampanjer som ska göras klara för korr eller avslut. Det innebär ju oftast att jag letar upp locations, gör mig iordning, åker dit och tar bilder, gör stories, hauls eller vad det nu är. Detta tar väldigt mycket tid. Kan förstå att folk som ej är i branschen tror att jag bara slängt upp kameran och tagit en bild, ungefär som när man är på semester och knäpper ett kort, men så fungerar det alltså inte. Det ligger mycket förberedelse och jobb bakom dessa kampanjer jag gör för olika företag.

När väl det är avklarat ska jag hinna med att blogga och kanske göra en vlogg också. Ett blogginlägg kan ta alltifrån 30 minuter till flera timmar och en vlogg eller video till youtube likaså- Ibland måste man nästan dedikera en hel dag till vloggandet för att få ihop roligt, kul och intressant material.

Det är med andra ord ett väldigt ett varierande och roligt jobb, där jag får göra och prova på massa olika saker, men det är hård konkurrens och ett väldigt påfrestande jobb också. Det gäller att hitta en balans mellan jobb och privatliv. Det jobbar jag också mycket på nu här i L.A, då jag under en tid känt mycket stress och press från olika håll som jag behövde komma bort från.

Att vara influencer innebär att jag i mitt företag är allt själv. Jag marknadsför, är fotograf, modell, ekonomiansvarig, förhandlar, designer mm. Det är många olika yrkesroller och uppgifter man ska ha koll på. Normalt kanske man jobbar som fotograf eller ekonomiansvarig på ett företag, men jag sköter ju alla bitarna själv, vilket är väldigt roligt men också väldigt tidskrävande.

Hoppas att ni fått lite mer inblick i vad jag gör på dagarna.

29 gillar

Rekommenderade inlägg

Nu börjar alla influensers "må dåligt" för att det är…

Det där med pekpinnar och översittarfasoner

Julklappstips och de bästa black friday erbjudanderna samlade på ett…

Så här ser en vanlig jobb-dag ut

Nya träningspass, poolparty i hillsen, kristaller och meditation i Linns…

Att dejta i USA vs i Sverige

Sex utan kärlek eller kärlek utan sex?

Nyttigt julgodis (mina chokladbollar med en tvist)

Vegetarisk tacos med salladsblad

På fredag klockan 07.00!

Svindyr skidåkning och öl med alla säsongare i Aspen

Två life changing sminktips och två helt oredigerade bilder

10 Intressanta frågor och svar

Partykollektionen är ute!

En lägesupdate från ett regnigt LA

Min första Thanksgiving

Antingen vill jag stanna kvar här i Aspen eller så…

Nytt favoritställe i Santa Monica och en rolig dejt

Snöskotersafari och lerduveskjutning - Det är kul att briljera på…

Aspen we're here!

Count your blessings

30 % off my designs

Girls night out!

Mina favoriter från Chimi Eyewear

Kommentarer (6)

  • Johanna

    |

    Tycker inte det lät som jätte mycket eller ansträngande:)

    Reply

  • Ebba

    |

    Intressant inlägg! Fast det stämmer väl inte att du sköter alla bitarna själv, kanske minns helt fel men hjälper inte din mamma dig med ekonomin t.ex.? Inget illa menat är bara nyfiken, gillar verkligen din blogg <3 kram

    Reply

  • Sofia

    |

    Har inte du anställt din mamma för ekonomin etc? Då gör du ju inte det själv

    Reply

  • Tamy

    |

    Spännande att få ”hänga med” dig en dag på jobbet, tack. Ja att vara sin egen kräver en hel del men precis som du så skulle jag heller inte kunna tänka mig att göra något annat. Försöker personligen även att tänka framåt genom att ha en grund att stå på gällande utbildning och olika andra projekt att kunna falla tillbaka på när/om saker och ting ändrar sig. Well, keep up the good work 🙂

    Reply

  • Marcus

    |

    Yo!

    Det låter som du behöver hitta en skalbarhet i ditt bolag. Skissa upp flaskhalsarna i dina processer och ditt ledarskap så det frigör din tid med att sitta med onödiga saker. Bokföring, kvitton osv. Så du kan lägga all energi på att driva bolaget framåt. Tänk skalbarhet tidigt i ditt bolag och sedan jobba med människor som ger energi och inte ta energi. Sedan vips så kan du ha ett team om kring dig och du kan börja jobba mer med ledarskap och delegera.

    Kör hårt

    Reply

  • Martina

    |

    Låter som fritidsaktiviteter, inte jobb.

    Reply

Lämna en kommentar

Kategorier

Arkiv

Sociala kanaler