Bidrar vi influensers till konsumtionshets?

Inlägg innehåller reklamlänkar/ adlinks

Teddy midi coat här (klick!)

De senaste dagarna tycks jag ha både sett och funderat mycket på det här med oss influensers och konsumtion. Bidrar vi till konsumtionshets?

Jag förstår att det kan uppfattas som hetsigt att vi alltid tyckts ha nya jackor, skidkläder, skor, väskor, parfymer, inredning etc. Men det som inte får glömmas är ju att vi faktiskt ÄR nytidens reklampelare. Det nya sättet att marknadsföra på. Istället för reklam i tidningar och på teve så jobbar många företag idag istället med influencers. Enligt mig en mycket trovärdigare och ärligare reklam än anonym tv-reklam. De flesta influencers marknadsför sånt de gillar och vill dela med sig av till följare som gillar influencerns stil osv. Tv-reklamen är mer påtvingad. Reklam hos influencers kan man själv lättare välja bort om man inte är intresserad. Alltid när jag ska förklara vad det är jag gör för den lite äldre generationen brukar jag säga att jag har som ett eget magasin/ en egen tidning, där jag tipsar och skriver mycket om kläder, smink, resor, recept etc. Tar fina inspirerande bilder, tipsar om saker och ting etc men att istället för att ha både en content creator, en fotograf, en skribent osv så gör jag allt själv. Att folk inspireras av mig, min stil och av det jag tipsar och skriver om och att företag vill synas ihop med mig och på mina kanaler.

Även fast många bara vill följa mig och min vardag och inte kanske bryr sig så mycket om vad jag har på mig eller vilka produkter jag sminkar mig med, så tror jag ändå att minst lika många gillar att se just VAD JAG HAR PÅ MIG och vad jag använder för produkter, för att de blir inspirerade av att se jackan på mig snarare än på en modell för att de lättare kan relatera till mig än vad de kan till modellen i fråga. Eller för att de litar på mitt omdöme ang det nya sminkmärket osv. Är ni med mig? 

Det är vad jag tycker och vad jag tror. Vad tycker ni? Tycker ni att vi influensers bidrar till konsumtionshets? Mer konsumtionshets än ex tv-reklamen? Vill ni hellre se produkter marknadsföras hos profiler som ni tycker att ni känner och följer än ex på modeller i tidningar, i gammelmedia eller reklam på TV?

Sedan kan man ju alltid diskutera konsumtion utifrån hur mycket vi egentligen ska konsumera, utifrån miljöperspektiv etc. Vad som är för mycket, lite eller lagom är väldigt subjektivt, och alla tycker såklart olika. Viktigt att alla tar någon sorts ansvar, men att helt sluta konsumera fungerar ju inte heller. Företag måste marknadsföra sina produkter på ett eller annat sätt, människor behöver jobb och något att leva på. Samhället är uppbyggt på att vi konsumerar, och skulle vi helt sluta skulle människor bli arbetslösa mm mm. Svår balansgång detta.

Lite vad jag funderat på………

24 gillar

Rekommenderade inlägg

Bara några styrkekramar

Vad jag önskar mig i födelsedagspresent

Drar till Kalifornien ett tag...

"Lägg dig inte i vad jag lägger mina pengar på"

Imorgon lanseras jackorna - så här är allt du behöver…

Plagg ni frågat om

Hösten flyttar in och jag flyttar ut

Jag vill skaffa ett kontor med kollegor

Vad senaste dagarna bestått utav...

Nervös men också supertaggad över sista natten i lägenheten

Min helg i bilder

En tom känslomässig vecka, ett jobbigt hejdå och ett befriande…

Min helg i bilder - Paris edition

The jackets for the season are here

Min födelsedagsfest, bästa födelsedagspresenten och ett veganskt recept

Suprise babyshower, hemma hos reportage, inredningstips och hundmys

Det är coolt att göra något som en tjej

Hannalicious for NA-KD jackets

Firar min födelsedag i Paris!

Jag har haft världens mysigaste onsdag

Våra svindyra kaffes, snygga prins och en vegansk risotto

Mitt födelsedagsfirande i Paris

Avskedsfrukost med tjejerna

Grab and run för mina följare i Göteborg

Kommentarer (24)

  • Sigrid

    |

    Jag tycker att ja, absolut, influencers sätt att marknadsföra kanske inte är lika ”illa” som traditionella mediekanaler, men att det bidrar till konsumtionshets går inte att sticka under stolen med. Varför just influencers har blivit så stort är ju för att företag säljer jättemycket på att använda er som mediekanaler. Det ni gör är att öka försäljning väldigt mycket, dvs. öka konsumtion. Det finns ju grader av helvetet brukar man säga, men jag tycker inte att man kan resonera för influencernas fördel bara för att det finns kanaler som bidrar till ännu mer hets.

    Man kan ju inte blame:a en enskild influencer dock, som du skriver så måste ju alla tjäna sitt levebröd på ett eller annat sätt, och att som ung tjej kunna tjäna pengar på att göra samarbeten med klädmärken osv är ju toppen. Dessutom finns det massor av andra brancher som går att problematisera på liknande sätt, men som kanske inte får lika mycket ”skit” då det inte är unga tjejer som branchen består utav. Men jag tycker ändå att som helhet och som koncept att influencing bör ifrågasättas, vår planet står basically i brand och ändå uppmuntras köp, köp, köp, trots att vi vet att modeindustrin är en stor bov till varför vår planet mår skit. Hade det bara varit inspiration ni influencers hade velat förmedla hade ju outfits kunnat läggas ut utan betallänkar, med flera års gamla kläder, med tips om second hand-shopping osv osv. Varje person får väl känna efter var sin gräns för vad som är moraliskt rätt går. Jag skulle aldrig kunna jobba som influencer då jag tycker det all-in-all bidrar till mer dåligt än gott, men då har jag samtidigt haft chansen att välja en annan bana som jag älskar. Samtidigt vill jag inte kritisera någon av er som faktiskt lever på detta, det finns viktigare saker att rikta sin kritik mot, så att säga.

    Reply

    • Anna

      |

      Bra skrivet Sigrid 😊

      Reply

    • Jenny

      |

      Spot on!!

      Reply

    • Maja

      |

      Så bra skrivet, håller helt med om att influensers bidrar till den hysteriska konsumtions hetsen och alla dessa resor som också är en av dom största bovarna för miljön!..

      Ni bidrar med mycket inspiration, men detta är väldigt tänkvärt! 🙂

      Reply

  • jack

    |

    jag är kär i hannalicious 😍😊

    Reply

  • Linnéa

    |

    Tycker personligen också absolut att influencers bidrar till konsumtionshets. Mår nästan lite illa varje gång jag går in på instastory och ser massa samarbeten som uppmuntrar till konsumtion när vi lever långt över våra tillgångar här på jorden. Sen så väljer jag ju att följa dessa personer men det är för att jag blir inspirerad också. Men inte av just samarbetena och produkterna, nej. Sen kan man ju som Sigrid säger inte blame:a enskilda influencers och jag förstår att det är ert jobb, även om jag tycker det kan bli lite mycket som sagt. Skulle uppskatta om fler kunde synliggöra vad vi gör mot vår planet och kanske tipsa mer kring hur man kan konsumera smart och tänka mer långsiktigt kring sina köp 🙂 ha en fin kväll! Kram

    Reply

  • Sofia

    |

    Det är väl KLART att ni konsumtionshetsar, det kan man ju inte säga nåt annat om. Reklampelare konsumtionshetsar ju också men det är ju ingen person. Du kan ju inte påstå att du inte hetsar till konsumtion när du lägger ut 15 stories på dina plagg och säger ”den här MÅSTE ni haffa” ”och den här, och den här, och den här”…

    Reply

  • Evelina

    |

    Jag tycker att influensers gör ett väldigt bra jobb som marknadsförare för företag, precis som vilken mediakanal som helst så uppmuntrar ni till köp. Du och många andra tar ju även ansvar genom att produkterna ni marknadsför återanvänds genom bla bloppisar. Jag tycker, och tror att många andra också tycker att det är mycket roligare att följa och identifiera sig med en levande person än att se en främmande person på Tv eller i någon tidning bära tex dina egen designade plagg, såklart bidrar det till att dina följare vill köpa kläderna men tycker ändå inte det blir någon hets..
    även om överkonsumtion inte är bra så måste konsumtionen finnas, Sveriges ekonomi går runt just pga konsumtionen (arbete, skatter mm.)

    Reply

  • S

    |

    Håller med mycket i det att man kan relatera mycket mer till dig än på nån modell som står i en perfekt studio, ser man dina grejer du promotar på dig känns det mycket mer äkta och jag blir alltid mer intresserad när jag ser det på dig! 🙂

    Reply

  • Emmy

    |

    Jag tror absolut att ni influenser kan göra ert jobb på ett mer hållbart sätt. Ex visa på hur ett plagg kan användas till flera outfit och faktisk våra lägga ut bilder på samma plagg mer än en gång. Kläder är inte till för att användas ett fåtal gånger utan de ska slitas ut. Hållbar konsumtion inom influenser yrket är lite utav ett outforskat område som jag verkligen har många möjligheter.

    Reply

  • A

    |

    Reklam och marknadsföring av produkter/tjänster/varor/service, oavsett om den kommer från vanlig ”gammelmedia” i form av TV/annonser/billboards eller ifrån influencers, existerar i grunden för att konsument ska vilja köpa produkten. Alltså konsumera. Så oavsett om reklamen kommer ifrån en influencer eller reklam på TV, så handlar det i grund och botten om att influera samhället till att köpa och konsumera. Därför konsumtionshets. Allt som ämnar att uppbringa en känsla av ”vill ha” är en del av konsumtionssamhället och företagens sätt att bidra till hetsen kring detta.

    En kommentar ovan sa hur ”man kan relatera mycket mer till dig än på nån modell”, och i den meningen borde man kunna se hur influencers då tyvärr kan bidra till mer konsumtionshets än vanlig gammelmedia. Genom att influencers som dig, har en mycket närmare kontakt med dina följare, innebär detta att steget till köp och känslan av ”vill ha” är kortare än för vad en vanlig TV-reklam skulle uppbringa. Detta gör då att viljan att konsumera, och känslan av att det behövs, blir större. I den känslomässiga relationen till er, är jag övertygad om att känslan av att viljan och behovet av att köpa en produkt ökar väsentligt. Om inte ni influencers var ”bra reklampelare” så hade ju inte företagen velat ingå samarbeten med er. De vill ju satsa på er och ingå samarbeten eftersom de vet om att det lönar sig, och att er typ av marknadsföring är mer effektiv än vanlig. Företagens kärnarbete handlar ju i slutändan om att de vill sälja och skapa fler köptillfällen, helt enkelt konsumtionshets, vilket ni är bättre promoters för än vanlig reklam.

    Ser man även ur ett ”frekvens”perspektiv, så är det stor skillnad på hur vi förut endast fick reklam via tex TV och reklam på bussar – då såg man reklamen då och då, medan man nu kan få se reklam från er influencers varannan minut på tex Instagram. Detta gör, att vi får se mer och mer saker allt oftare, och får se ett större utbud oftare på saker som vi borde ha.

    Alltså, så även om influencers skulle kunna ses som mer trovärdiga reklampelare, så handlar det i grund och botten fortfarande om reklam och att influera personer till konsumtion. Så även om du marknadsför det du gillar, och man kan lita på ditt omdöme osv, så är det fortfarande som du själv säger ett sätt att få folk att inspireras av dig. Och i inspirationen finns då någonstans ett köp eller produkt/livstil. Att vi lättare kan relatera till dig är en del av problematiken.

    Tycker det är modigt av dig att ta upp en sånhär fråga, tycker inte man ser dessa tankar överhuvudtaget hos influencers. Hoppas på att få se mer tankar kring detta!

    Reply

  • Rebecca

    |

    Jag tycker definitivt att influensers bidrar till konsumtionshets! Jag uppskattar att få ”reklam” från influensers och bli tipsad för i de flesta fall är det snygga grejer eller bra grejer, man förstår ju som läsare att det är erat jobb. Dock tycker jag problemet ligger i hur mycket influensers konsumerar. Det är nya plagg nästan varje dag, det är (MÅNGA) flygresor hit och dit, nya prylar och det är ju där det inte längre är hållbart. Mängden varor är så himla stor. Det är den här mängd-hetsen jag tycker är fel. Jag personligen får absolut inte samma mängd-hets och nya kläder-osv-varje-dag känsla som vid exempelvis tv-reklam eller tidningar. Jag tror att jag känner så för att i de sammanhangen möter man inte någon person som har alla dessa plagg eller prylar som det görs reklam för, medans influensers reklam framstår det i alla fall som att ni har exakt allt ni gör reklam för. Det är just det personliga som gör att det blir extra hetsigt tycker jag.

    Det kanske är dags att börja marknadsföra kläder som är av återvunnet material eller på annat sätt plagg som är mer hållbara än i dagsläget. Eller att försöka jobba för att företag ni jobbar med ska tex plantera träd eller göra något extra för miljön för varje konsumtion.

    Förstår ju att det är erat jobb som sagt, men jag tycker att influensers bidrar till konsumtionshets mer än vad annan reklam gör, just för att den är så personlig, och det tycker jag är fel. Tycker att det är alldeles för enkelt att skriva att då kan man bara välja bort kanalerna, innebär det då att man ska helt behöva avstå från sociala medier? Det funkar ju inte heller! Önskar att ni valde att tänka mer på miljön och inte hela tiden visa upp er i massa nya kläder och flygresor kors och tvärs. Mängden är problemet. Nytt nytt nytt hela tiden. Men det är samtidigt svårt, det är det ju! Det är nog något alla får kämpa med, att ändra sin livsstil så att den blir mer hållbar.

    Trött och rörigt men hoppas poängen går fram, ha det bra!

    Reply

  • Rebecca

    |

    P.S Kort och gott tycker jag att ni bör ta lite mer ansvar för miljön!

    Reply

  • Sanna

    |

    Hanna kom igen, om ni bidrar till konsumtionshets? Visa att du har insikt, snälla rara, ert yrke går mer eller mindre enbart ut på att sälja! Vad är det du tror du influerar till? En bättre värld? Aktivism? Nej, nej, ni influerar till att kränga skit. Att få folk att tycka att era liv är åtråvärda. Att varumärken är viktiga. Att yta är viktigt. Att skönhetsingrepp inte är en biggie. Att pengar och status och lyx är positivt. Att allmänbildning och intellekt är oviktigt. Att humanism och inklusivitet är något andra kan hålla på med någon annan stans. Get political Hanna, vakna!

    Reply

    • Maria

      |

      Word! Precis såhär.

      Reply

    • Erika

      |

      +++ Spot on

      Reply

  • Sofia

    |

    Helt ärligt så tycker jag det. Jämfört med TV-reklamer så är ni riktiga personer som man följer varje dag och börjar lite på mer och mer. Därför är det mer troligt att jag köper något som du tipsat om än vad jag sett på tv liksom.

    Reply

  • Maria

    |

    Hej! Ja jag tycker verkligen att influencers bidrar till enorm konsumtionshets!

    Reply

  • K

    |

    Om influencers bidrar till konsumtionshets? Svar: ja. Följer en flera influencers ser en nya outfits hela tiden och sällan att någon återandvänder sina kläder i en ny bild. Vilket kan leda till att en individ börjar tänka i bannorna att en alltid ska ha nya outfits. Konsumtionmönstret som är nu är dåligt för miljön! Så även om det är ”bättre” än traditionell marknadsföring så är det inte hållbart!

    Själv har jag slutat följa ”reklampelar influencers” och vill inte handla från nakd, chiquelle och de företag som har ”hauls” med influencers dagligen.

    Lång kommentar var det nu… men kort och gott tycker jag fler influencers bör tänka på hur deras eget konsumerande smittar av sig på miljön och vad de ”lär” sin följare. Eller så gör en som jag och slutar följa alla för blir trött på att influencers sällan har miljötänk i sin konsumtion.

    Reply

  • Nadja

    |

    Infuencers bidrar absolut till konsumtionshets, speciellt bland yngre som inte vet bättre och inte tänker på miljön. Men sen tycker jag inte heller att det är influencers/företagens ansvar att stoppa konsumtion. Det är liksom motsägelsefullt att driva ett handelsföretag och samtidigt försöka minska konsumtion? Då blir det inget lyckat företag haha. Ansvaret och makten över detta ligger, som alltid, hos KONSUMENTEN. Man väljer själv vilka influencers man följer och vilka produkter man köper. Man kan liksom inte skylla på ett företag/en influencer för att man själv handlar för mycket. Samtidigt tycker jag det hade varit väldigt roligt att se att fler influencers som också inspirerar till en grönare livsstil, kanske genom att uppa second hand eller helt enkelt bara skriver lite mer om miljön och vad man som privatperson kan göra för att minska sitt ”fotavtryck” på jorden.

    Reply

  • Sofia

    |

    Jag tycker många ovanför mig lyft fram bra synpunkter på ditt inlägg. Jag vill även påpeka att ert resande också är en stor miljöbov, t.ex. som när ni FLÖG(?!) till VISBY. Det är en sträcka som är fullt rimlig att köra eller åka tåg/buss/färja etc. på. Jag vet också många som flyger till Göteborg? Aldrig förstått hur man anser att man tjänar så mycket tid på att åka till arlanda, checka in, boarda och sedan ta sig från Landvettern till centrum, att det är värt att förstöra miljön för.

    Ni influencers gör inte ett dugg för miljön vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Jag har aldrig förstått varför man driver en sådan här kanal om man endast gör det för sig själv. Ser inte att någon i din umgängeskrets bidrar till något nyttigt mer än att eventuellt lyfta fram lite tabubelagda ämnen som psykisk ohälsa och t.ex. din bröstoperation ibland (som ju också är väldigt bra såklart men inte alls nog mycket med tanke på vad ni hade kunnat göra).

    Jag vill inte ”kasta skit” på dig/dina vänner, jag tycker ni verkar superhärliga och det är jättebra att du öppnar upp för diskussion här. Jag tycker du verkar som en vettig tjej och jag hoppas du kan tänka till lite extra angående det här, och att det kan smitta av sig på dina kompisar samt läsare.

    Ha det superbra i LA!

    Reply

  • Klara

    |

    Tack för att du tar upp frågan! Jag har länge velar skriva och fråga hur ni influenser ser på hur er konsumtion påverkar miljön, både med sammarbeten och de mängder av post ni får av gratis prover kontra den press ni känner att leverera nytt material till era läsare. För de är som du säger ditt jobb och de är helt klart bättre än gamla typen av reklam (för de känns som en vän tipsar om bra produkter) men samtidigt går vi mot ett allt mer kritisk läge gällande klimaten men vi behöver också konsumtion för att samhället och vår välfärd ska gå ihop. Det är jättesvårt och är något jag själv försöker få ihop. Modigt av dig att skrivs om ämnet.

    Reply

  • Minna

    |

    Självklart bidrar ni till konsumtionshets, det är ju i stort sett det erat jobb går ut på. Att influera andra människor till olika saker, blandannat att köpa de sakerna ni gör reklam för eller era egna märken/kollektioner. Jag förstår att det är erat jobb och det är inte erat fel men att säga att ni inte bidrar till en miljöpåverkan vore att ljuga.

    Personligen tycker jag att ni borde ta upp miljöproblemen vi har idag på era platformar, lika mycket som ni gör erat vanliga ”reklamjobb”. Det är viktigt att den yngre generationen förstår vad som håller på att hända med våran planet och att forsätta i detta konsumtionstempo vi har idag inte är hållbart.

    Reply

Lämna en kommentar

Kategorier

Arkiv

Sociala kanaler